Hembrev 18.02.23

Hej alla förskoleklassföräldrar!

Vad roligt att vi fått lite snö och kyla. Idag stannade vi kvar på skolan istället för att gå till skogen. Halva tiden målade vi på snön, gjorde fina naturtavlor. Den andra halvan av lektionen tittade vi på Madicken och hennes vinteräventyr. Vi uppmärksammade att det var mycket häst och vagn och ingen elektricitet.

Bokstaven P träffade vi innan lovet och även nu arbetade de i smågrupper med att tillsammans komma på p-ord. Fredagen avslutades med att "Polisen Pia" hade en överraskning till eleverna efter maten. Vad kunde det vara för överraskning? Eleverna gissade på allt möjligt där det fanns p med. Till slut visade det sig att det var popcorn, som en del av eleverna hade gissat.

I denna veckan har vi träffat Q och där blev väldigt naturligt att prata om olika engelska ord som Queen, quiet och quick.

På matteleken har vi jobbat med mönster på olika sätt, i matteboken och konkret med olika material men även med oss själva. Flicka-pojke-flicka kan också bli mörkt hår- ljust hår-mörkt hår o.s.v.

Vintern har vi tagit vara på även på musiken. Vi har även spelat instrument till barnens stora glädje både melodi på keyboard och ackord på ukulele.

Måndag 5/3 ska vi på studiebesök hos Lykkes pappa Magnus på Optiker Green och lära oss vad en optiker gör. Vi kommer dela upp oss i mindre grupper och även passa på att besöka biblioteket.

En liten påminnelse om studiedagen onsdag 14/3 då all verksamhet är stängd.

Trevlig helg!

Lena och Malin