Hembrev - Myrstacken, mars

Hej på er!

Vi är redan inne i en ny månad och det är dags för ett nytt hembrev. Vårt mål är att försöka skicka ut ett hembrev varje månad, vilket vi ibland lyckas mer eller mindre bra med.

Först och främst hälsar vi Kerstin och Emil välkomna till oss på Myrstacken, som nyligen lämnat Stubben. Vi hoppas att ni med era familjer kommer att trivas här hos oss.

Ni har tidigare fått information om våra personalförändringar, men här kommer en sista korrigering:

• Cecilia har nyligen kommit tillbaka till Myrstacken i alla fall, där hon arbetar under tisdagar och torsdagar.

• Lilian arbetar heltid tills vidare. Hon kommer vara ledig onsdagar när Amanda finns tillgänglig.

• Helena arbetar heltid, som vanligt.

• Madeleine arbetar som vanligt, med lediga tisdagar.

• Nicole arbetar på tisdagar, då Madeleine är ledig.

Vi har länge haft en samverkan med Å-sidan med diverse olika aktiviteter. Sedan i höstas har barnen som är födda år 13 haft natur tillsammans under tisdagar. De har även haft både lek och rörelse tillsammans på torsdagar, som har skett på Å-sidan. Förutom detta träffas barnen ute på gården under veckorna, de är även tillsammans i skogen på torsdagar. Vi har även satt ihop spontana grupper under korta stunder på dagen, vilket resulterar i att barnen ses varje dag. Vi har sedan några veckor tillbaka även påbörjat att gå över till Å-sidan under onsdagar. Detta får att barnen ska få möjlighet att bekanta sig än mer med miljön och leka tillsammans med de andra barnen som är födda år -13, som en form av överskolning.

Vi har börjat arbeta mer medvetet med motorik, koordination och puls tillsammans med barnen, eftersom det gynnar dem inom flera olika områden. Under ett flertal gånger i veckan ska barnen få möjlighet att delta vid någon form av aktivitet, som är pulshöjande och som utmanar både motoriken och koordinationen. Detta ska ske naturligt i förskolans vardag och endast pågå i några minuter. Vad är puls, hur känns det och vad händer i kroppen är frågor som vi både utforskar och diskuterar tillsammans med barnen.

Har ni upptäckt barnens stora intresse för böcker? I stort sett alla barn på Myrstacken visar ett stort intresse för våra olika böcker, där de både kan lyssna till, titta själva eller läsa tillsammans med andra under en lång stund. Detta är något som vi kommer att ta till vara på lite extra, i form av att t.ex. besöka skolans bibliotek. Vi kommer även genomföra en läsdag igen, likt den vi hade i höstas.

Under veckorna 12-15 kommer vi att få en lärarstudent till oss på Myrstacken, som heter Emma Larsson. Hon läser till förskollärare och kommer att genomföra sin VFU hos oss.

Påsken börjar nu att närma sig och vi har därför börjat öva på vår repertoar inför vårt påskfirande. Onsdagen den 28:e mars är barnens far- och morföräldrar välkomna till oss mellan kl 10-11:30. Barnen kommer bjuda på skönsång, följt av kaffe och kaka.

Vi har nyligen hängt upp vantar i tamburen, som saknar en ägare. Ta gärna en titt och se om ni eventuellt hittar vantar som ni saknat.

Till sist en liten påminnelse om vår stängningsdag, som är onsdagen den 14:e mars. Förskolan är då stängd pga. utav att personalen har en kompetensutvecklingsdag.

Ha det gott!

Med vänlig hälsning Madeleine, Lilian, Helena, Cecilia och Nicole