Hembrev v.11

Hej alla förskoleklassföräldrar!

Bokstäverna R, S och T har vi nu träffat under de senaste veckorna. När vi möter de olika bokstäverna får eleverna träffas i smågrupper och tillsammans komma på ord på den bokstav vi träffar. Vad är då syftet med att arbeta i smågrupper jo det är ju att alla deltar aktivt genom att säga sina egna ord, vi lär av varandra och vi tränar på att skriva orden och sedan ljuda, läsa dem. Vi arbetar sedan i en app som heter "Book Creator" där eleverna får skriva egen text och lägga in bilder, de gör sin egen bok. Roligt, för eleverna gör boken på sin egen nivå. De verkar väldigt stolta när de ser att de skapat en egen bok.

På naturen har vi börjat prata om kroppen. De har två och två tillsammans skrivit ner vad de nu kan om kroppen. Vi kommer sedan att fortsätta prata om kroppens olika delar såsom skelett, hjärta, hjärna o.s.v. och vilken betydelse de har i vår kropp. När vi avslutar arbetet är det intressant att höra om de lärt sig något de inte visste innan.

Idag på matteleken har vi jobbat med programmering. Det är något som eleverna kommer möta på olika sätt framöver då det numer ingår i samtliga kursplaner i läroplanen De har samarbetat två och två och jobbat på en sida som heter code.org.

På musiken prövade vi att spela två stycken samtidigt på samma gitarr, det var inte lätt men roligt.

Måndagen den 19 mars är vi bjudna till brandstationen för att se hur det fungerar där.

I nästa vecka, torsdag och fredag är vi båda lediga men då ska eleverna få prova att vara "ettor" ,under torsdagen arbetar tillsammans i två klasser. På fredag den 23 mars är det den obligatoriska PÅSKPROMENADEN. Hela skolan går till Mossbrott ca. 9.30 och har där lite roliga aktiviteter tillsammans. Viktigt denna dag är MATSÄCK.

Vecka 13 är det påsklov.

En påminnelse om att det nästa vecka skiftar med bad och idrott för eleverna.

Vi vill även göra er uppmärksamma på att det är samråd/föräldrarådsmöte på tisdag 20/3 kl 18.30. Mer info finns i inforutan på hemsidan.

Trevlig helg!

Lena och Malin