Vecka 42 klass 4-6

Hej! 181012

Denna vecka har vi arbetat med att läsa av och tolka olika slags kartor, till exempel befolkningstäthet och medeltemperatur. Vi försöker se mönster och göra jämförelser. Eleverna undersökte sin närmiljö och gjorde egna kartor. Utifrån dessa resonerade vi tillsammans – hur ser det ut i här där vi bor? Finns det några skillnader beroende på var vi bor? Påverkar vi landskapet eller påverkar det oss? Vi har också tränat på att ange positioner för olika platser och begrepp som latitud, longitud, gradnät mm. På Quizlet (sök chrdex) finns det bra övningar när det gäller världsdelar, väderstreck och andra geografiska begrepp. Nästa vecka fokuserar vi på kartkunskap och att kunna placera världsdelar, hav, länder mm. www.seterra.com är en bra sida!

Eleverna har nomp-läxa varje vecka. Här jobbar de med repetition och färdighetsträning. Detta är mycket viktigt för att befästa sina kunskaper. Det finns tillfällen under veckan där man kan få hjälp om man behöver, men meningen är att man ska kunna göra resten hemma. Kolla av med era barn hur det går och att det blir gjort!

Vecka 42

måndag: idrott klass 4

onsdag: idrott klass 5-6, munhälsolektion 5:or, fluorlack 6:or

torsdag: Brandutbildning 5:or 9-10.15. Konserthuset 4,6 Musikkonsert Soriana. NO-förhör på Lungor och andning, träna på Quizlet sök: helena7107, lungor och andning