Hembrev för Myrstacken - nov 18

Hej på er!

Vi vill börja med att hälsa Mira och hennes familj välkomna till oss på Myrstacken! Hoppa att ni kommer att trivas här hos oss.

Vårt temaarbete vatten är i full gång. Detta arbete dokumenteras och sätts upp i vår lilla temahörna inne på Myrstacken, där ni gärna får komma in och kika. Vårt arbete introducerades med böckerna om grodan, som förde oss vidare i ett arbete om grodan och dess livscykel. Barnen har även fått skapa egna grodor. Grodan har sedan kommit på besök och ställt frågan; vart finns vatten? Vår barngrupp fick diskutera tillsammans och de kom sedan fram till att vatten finns i sjön, havet och i regndropparna. Grodan gav oss då i uppgift att gå på vattenjakt, vilket vi gjorde i mindre grupper. Denna vattenjakt kommer nu fortsätta i barnens hem. Några barn har redan haft grodan på besök hemma, där barnet och grodan fått söka efter olika plaster som innehåller vatten. När det hänger en blå påse på barnets hylla, ta med påsen och dess innehåll hem och följ sedan instruktionerna.

Idag påbörjade vår VFU-elev Emma Larsson sin praktik hos oss. Emma studerar till förskollärare vid högskolan i Trollhättan och hon kommer att vara hos oss veckorna 45-49. Under veckorna 46-48 kommer även Ellen Fogel att genomföra sin praktik hos oss. Hon studerar vid programmet barn och fritid på Lagmansgymnasiet.

Nästa vecka (vecka 46) gör Nicole sin sista vecka hos oss, då det är dags för henne att påbörja sin mammaledighet. Under tisdagarna kommer istället Marianne Grönberg att arbeta hos oss.

Ha det gott i höstmyset!

Med vänlig hälsning Madeleine, Helena, Moa och Nicole.