Hembrev Å-sidan V2

Hembrev från Å-sidan januari 2019.

Välkomna tillbaka från ett långt jullov. Vi dansar ut julen i veckan här på förskole gården.

Nu har vi plockat ner vår fina skyltning på Greens glasögonaffär, succé sa de i affären. Vi fick en present från dem som vi öppnar när Madeleine kommer tillbaka. Barnen har klämt och gissat vad det kan vara, spännande.

Temat under våren är Vatten.

Om ni vill delge eller visa oss något som berikar vår verksamhet är ni välkomna till Å-sidan. Roligt för oss alla om ni är delaktiga.

Gemenskap är vårt GRETA-ord som vi lyfter under våren. Barnen arbetar mot målen i svenska samtidigt. I leken ser vi att barnen utvecklas, växer och blir medvetna om sin egen kunskap.

I svenskagruppen som vänder sig till barn mellan 1 – 12 år läser vi Hattstugan av Elsa Beskow. Vi bearbetar boken på olika sätt för att sedan redovisa för varandra i klasserna. Det ger en helhet och röd tråd genom Önums friskola. GEMENSKAP.

Likaså med grön flagg, likabehandling och matematikgruppen där personal från hela verksamheten ingår.

Sagotanten Irene Gustavsson kommer varannan måndag och läser för fyra barn. De reflekterar och diskuterar över texten i boken i liten grupp. BOKPRAT.

Mulle kommer att finnas med under våren. Där arbetar barnen mot målen i matematik, kemi, fysik och naturkunskap på ett roligt och lärorikt sätt.

Barn födda 2013 kommer att hälsa på i förskoleklassen när tillfälle ges efter V7.

Uteleken blir oftare på skolgården för 5-åringarna under våren.

Barn födda 2014 kommer in till oss så de blir en grupp med 15 barn.

Tre barn födda 2015 ska även skolas över.

Välkomna till en rolig och lärorik vår 2019.

Madeleine, Marianne och Britt-Marie.