Hembrev v.8

Hej på er!

Med jämna mellan rum har vi morgonsamling tillsammans hela enheten. För några veckor den var det förskoleklassen som hade ansvaret för innehållet. Då blev det mycket elevinflytande för eleverna bestämde vad som skulle hända och det blev även demokrati då vi inte kunde välja alla förslag.

Alla elever i klassen hade någon roll – alltifrån att skriva en inbjudan och dela ut i klasserna, till att hälsa välkommen, vara konferencier, skådespelare och sköta musiken.

Temat var disco och det blev en härlig stund tillsammans från liten till stor med både sång, dans och teaterföreställning.

En torsdag hade vi besök av en gammal elev , Matilda Andersson, som utbildar sig till lärare. Hon var med oss hela dagen och hade bl a en språksamling med barnen.

I bokstavsarbetet har vi kommit fram till bokstaven O. Eleverna delades in två och två där de fick spela ett spel med olika bilder. Fanns ljudet O i bilden så fick de skriva ett O i ”Ormen Ove”. När han var fylld med O var de färdiga.

Innan lovet fick alla elever göra sin egen fågelmat och idag berättade flera elever att många fåglar har varit och ätit av den. Vi pratade om domherren, blåmesen och talgoxen och idag lekte vi en lek i skogen där dessa fåglar ingick.

På matteleken har vi pratat om rimlighet och det blev väldigt bra diskussioner om huruvida saker är rimliga eller inte.

Vi har jobbat med längdenheter och de har två och två fått göra en egen meter.

På musiken har vi lärt oss fler ackord på ukulele, vilket är väldigt uppskattat. Vi har även spelat rytminstrument där varje instrument skulle följa sin speciella rytm. Detta för att få en känsla av att alla instrument spelar olika stämmor i en orkester.

En påminnelse om studiedagarna 7 och 8 mars då hela enheten är stängd!

Trevlig helg!

Malin, Lena och Malin