Hembrev 4-6

Idag har vi haft besök av Torbjörn, officer på F7 i Såtenäs. Han berättade om sina arbetsuppgifter med betoning på värdegrundsarbetet. Han visade också sin utrustning samt berättade om olika typer av flygplan.

Igår hade vi utelektioner på förmiddagen i härligt väder. Vi hjälptes åt att göra iordning vår skolträdgård, gick en tipspromenad som handlade om Allemansrätten, undersökte biltrafiken utanför skolan samt städade på och runt skolgården. Många blev förvånade över hur mycket skräp vi hittade och att det var så mycket plast. Under eftermiddagen lärde vi oss mer om just mikroplaster och hur de påverkar oss och andra levande organismer. Många hade bra förslag på hur vi kan göra för att minska vår konsumtion av plast.

I no:n har vi avslutat arbetet med ljus och ljud och kommer under de sista veckorna att lära oss mer om djur, bl a om djurens utveckling, hur de ser ut och kan sorteras och hur de anpassar sig efter sina livsmiljöer.

På måndag får åk 6 besök av personal från Alléskolan som informerar om vad som händer i åk 7.

V. 19 är det dags för nationella prov i matematik för åk 6. Vi har övat på äldre prov för att känna oss trygga med hur proven är upplagda och för att se vad vi behöver repetera och träna mer på. Vi har gått igenom och arbetat med alla områden men ibland är det lätt att glömma… På nomp finns repetitionsövningar inlagda, man behöver inte göra alla men kan välja de man själv känner sig osäker på!

Vi påminner om Röjardagen imorgon lördag klockan 10-13!

V.18

M: 4 - idrott