Hembrev 4-6

I måndags hade vi besök av 28 lärare från Wales som fick lära sig mer om utomhuspedagogik av oss och våra elever. De tillbringade förmiddagen på Mossbrott och på eftermiddagen var de här på skolan och tittade på vår verksamhet. Elever i åk 6 guidade runt dem och det gjorde de med bravur. En del av våra elever var med på Mossbrott och övriga 5-6:or fick ha en lektion med Steve från England. Det är härligt att se deras engagemang och vilja att prata engelska!

Vi fokuserar nu på tabellträning inom addition och subtraktion då vi ser att många glömmer av detta då matematikundervisningen periodvis fokuserar på annan matematik. Det underlättar om man är säker på exempelvis 6+3, 7-4, 12+7 och 15-6 vid all räkning. Detta har de även haft i läxa denna vecka.

I ämnena teknik och svenska har vi samarbetat och gjort faktatexter om olika broar i världen. De har fått leta fakta efter ”sin” bro och sedan skriva en faktatext om den utifrån frågor såsom: Vilken typ av bro är det? När byggdes den?

v. 39

m. idrott åk 4