Hembrev v.42

Idag har grön klass också haft sin ”stjärnlektion” och precis som gul klass valde de att ha vrålfika med olika tillhörande aktiviteter. Vi fortsätter att uppmuntra god arbetsro med våra stjärnor.

Vi påminner om att de som inte ska åka med bussen tillbaka till skolan efter idrotten på onsdagar har med sig en lapp hemifrån som intygar detta.

På no:n är det fortfarande fysik som gäller och nu handlar det om elektricitet. Vad är egentligen elektricitet? Vad är det för skillnad på statisk elektricitet och elektrisk ström? Vilka material leder ström? Hur får man en lampa att lysa med hjälp av kablar och ett batteri? Vem uppfann glödlampan och hur gick det till? Vad betyder orden atom, proton, elektron, ledare, isolator… ? Detta och mycket annat lär vi oss mer om genom att bl a göra undersökningar, diskutera, läsa texter, se på filmer och arbeta på quizlet.com (sök på Helena7107).

På torsdag får vi besök av barn- och ungdomsförfattaren Anders Jacobsson. Tillsammans med Sören Olsson har han har bland annat skrivit böckerna om Sune och Bert. Vi förbereder oss för besöket genom att läsa Sune-böcker och se på en Sune-film.

V.43 OBS! Läsläxa – läs varje dag och fyll i lappen!

M:

Ti: Morgonsamling med FN-tema

O: Idrott

4-5-6: Engelskaläxa

To: 5: Brandutbildning (på skolan)

Författarbesök – Anders Jacobsson

4-5-6: Lämna in läsläxa!