Hembrev V.43

17.10.25

Idag hade vi sett fram emot att författaren Anders Jacobsson skulle kommit till oss, han som skrivit om bl.a Sune och Bert. Tyvärr var han sjuk och besöket fick ställas in. Men torsdagen den 16 november har vi bokat in honom på nytt och då hoppas vi på bättre tur. Vi har läst någon utav hans böcker och har tittat på filmen Sune i Grekland.

Vi fortsätter att läsa flera utav böckerna efter lovet.

Bokstaven H har vi nu träffat och och eleverna har fått rita eller skriva om sitt eget husdjur eller ett husdjur de skulle vilja ha. De har också fått flytta in i ett Höghus som ser ut som ett H. Varje elev har fått rita och måla sin egen lägenhet och sedan fick de dra en lapp där det stod vilken våning de skulle flytta in i. Bra träning av ordningstalen. Detta hus har vi sedan fortsatt prata om, ex. Vem bor på fjärde våningen? De som bor på åttonde våningen får gå att äta o.s.v.

På matteleken har vi fortsatt jobba med ordningstalen på olika sätt. Eleverna har även fått börja jobba lite grann i sina matteböcker som de kommer ta med sig sedan när de börjar ettan. Det är alltid uppskattat.

I tisdags hade vi morgonsamling eftersom det var FN-dagen. En jättetrevlig stund hela förskolan och skolan tillsammans.

I våra naturgrupper har vi studerat vår kompost. Mår maskarna bra och har de ätit något av löven? Varje elev målade sin egen kompost jord, maskar och löv. De fick välja om de ville ta riktiga löv eller måla egna. Sedan fick de göra sitt eget djur av löv. Visste ni att det finn både rävar, möss, harar m.m i löven.

En påminnelse, jätteviktigt att ni meddelar personalen när barnen hämtas från skolan eller fritids.

Nästa vecka 44 har eleverna skollov.

Torsdagen efter lovet ska vi till konserthuset och lyssna till ”sånger från Senegal”.

Trevlig helg!

Lena och Malin