Hösthälsning Å-sidan nov -17

Hösthälsningar från Å-sidan 2017.

Tack alla ni som kom på vårt föräldramöte. Det var en så pratig och härlig stämning. Det speglar av sig på barngruppen när ni har en positiv syn på vår verksamhet, där vi alla är en kugge i maskineriet. Nu är det riktigt kallt en del dagar så vi är tacksamma över att ni har så god koll på varma kläder till barnen.

Madeleine är på studiebesök i Italien, Reggio Emilia, V44. Madeleine och Ulrika studerar och lär av deras pedagogik som inspirerar vår verksamhet. Madeleine kommer framöver att deltaga i ett EU- projekt där vi lär oss av varandra hur vi undervisar i filosofi. Länder som vi samarbetar med är England, Rumänien, Italien och Sverige, vi ska lära av och med varandra. Kerstin är vikarie och Nathalie från högskolan är hos oss några veckor till, Jimmie kommer tillbaka om några veckor. Nu är han i förskoleklassen.

Just nu pratar vi mycket om hur en fin kamrat är. Barnen har gjort egna trivselregler som vi pratar om varje dag.

De har börjat planera för helikopterbygge, gjort ritning och samlat material.

De äldre barnen väljer själva om de vill vara på skolgården eller Myrstacksgården på uteleken. Det är mycket fotboll just nu och de får möjlighet att träffa kamrater från förra året.

De yngre barnen har gymnastik och natur tillsammans med sina kamrater.

Under december ska vi baka pepparkakor som ni får smaka på lucia.

Fredag den 16/11 kommer Anders Jacobsson författaren till Sune och Bert böckerna till oss.

Onsdag 13/12 kl:8.30 Lucia i Önums kyrka för skolan. Vi åker dit i bilar. Alla är välkomna dit.

Torsdag den 14/12 kl.: 16.30 Lucia på Å-sidan. Alla barn stannar här så träffas ni till lucia. Barnen får själva bestämma vad de vill vara, tomte, lucia, tärna, pepparkaka och sockerbagare. Vid regn är vi inne på Å-sidan alla är välkomna. Vi bjuder på glögg och pepparkaka.

Vi önskar er alla en lugn och fridfull julhelg

och ser fram emot en lika trevlig vår som höst.

Madeleine, Maja, Nathalie, Kerstin och Britt-Marie.