Hembrev v.48

Hej på er!

Vi börjar med att tacka alla som kom och hjälpte till på röjardagen trots att vädret inte var det allra bästa…

Förra veckan hade vi fysikprov på området ”Elektricitet”. Många visade på goda kunskaper, kanske finns det en blivande elektriker i någon av klasserna? Vi fortsätter nu med kemi och lär oss mer om blandningar och lösningar. Vad är en blandning? Vad är en lösning? Hur kan man göra för att dela upp ämnen som man blandat och hur får man bort olika fläckar? Det kommer vi att lära oss mer om på NO-lektionerna fram till jul.

Om två veckor är det dags för vår Nobelmiddag i Önums bygdegård. I samband med middagen kommer vi att ha prisutdelning inom några olika områden, t ex matematik, litteratur och konst/kultur. Det är frivilligt att delta och man får möjlighet att arbeta med sina bidrag till viss del under lektionstid. Tänk på att träna på bra bordsskick och att äta med kniv och gaffel!

Den här veckan har sexorna gjort det muntliga delprovet av de nationella proven i engelska. Nästa vecka väntar matematik. ”De nationella proven ska användas för att bedöma elevernas kunskaper i förhållande till kursplanens kunskapskrav. De ska även användas som ett stöd för betygssättningen. Provresultaten är således en del av betygsunderlaget inför betygssättningen tillsammans med det övriga underlag som läraren har samlat in under läsåret.” (Skolverket, 2017)

På fredag är det 1 december, den som vill får gärna ta med sig ett ljus att ha på bänken de sista veckorna!

V.48

M:

Ti: Studiedag, alla elever är lediga!

O: 5,6 - engelskaläxa

Idrott, OBS! 5-6:or har idrott på förmiddagen och 4:or på eftermiddagen!

To: 4 - engelskaläxa

F: Piktogramläxa, 4,6 - nompläxa, 5 - matteprov