Hembrev 4-6

Hej på er!

Idag har vi haft skolval på vår skola. 4-6:an har arbetat i grupper och bildat partier och valaffischer. Dessa hänger nu i korridoren och där finns många goda idéer för vår skola. Alla skolans elever har varit med och röstat och rösterna har nu räknats. Skåparna och Bananpartiet vann! Om ni ska gå och rösta på söndag så får ni gärna ta med era barn och visa dem hur det går till i verkligheten!

I teknikämnet lär vi oss mer om konstruktioner - hur gör man för att bygga stabilt och hållbart och vilka material kan man använda? Vilka för- och nackdelar finns det med olika material? Den här veckan har grupp 2 varit ute på skolgården och letat efter olika former och material, t ex trä, betong, sten, tegel, glas, balk, regel, fackverk… Samtidigt som grupp 2 har teknik så har grupp 1 musik och så kommer det att vara under halva terminen och sedan byter vi.

Kemi, biologi och fysik tillhör NO-ämnena (Naturorienterande ämnen). Större delen av den här terminen kommer vi att ägna åt biologi då vi ska lära oss mer om kroppen som är ett omfattande område. Vi har börjat med cellerna och huden (visste ni att 80% av dammet i våra hus består av döda hudceller?) och kommer sedan att gå vidare med skelett och muskler, hjärta och blodomlopp, lungor och andning, matspjälkning, lever och njurar, sinnena, hjärnan och nervsystemet, pubertet och sexualitet, fortplantning, droger samt hälsa och sjukdomar.

På fredag är det dags för Önumsloppet i Mossbrott. Starten går 10:45. Vi promenerar från skolan efter första lektionen och stannar sedan kvar i Mossbrott tills skoldagen slutar klockan 13:00. Tänk på att ta med matsäck och kläder efter väder!

Anna är på fortbildning i Göteborg tisdag-torsdag. Martin Hallin, tidigare VFU-student, vikarierar för henne.

Vara kommun har beslutat att inte ha någon skolfotografering i år. Vår skola har anlitat Stefan Jansson och han kommer till oss tisdagen den 18/9 för att ta klassfoton, obs - inga enskilda foton!

Agnes, Ludwig, Johan och Mathilda har ställt frågor till politiker som kandiderar till riksdagen. Dessa frågor samt svar har sänts på P4 Skaraborg. Gå in och lyssna!

Utvecklingssamtalen har startat och kommer att hålla på under v. 36-38. Välkomna!

Vi påminner om nomp-läxan som är till fredagar! Den här veckan var det några som hade missat detta.

V. 37

Må: 4 - idrott ute

Ti:

O: 5-6 - idrott ute

To: SO-läxa om demokrati och politik

F: Önumsloppet, matsäck! Nompläxa, 5 - engelskaläxa

Trevlig helg!