Hembrev 4-6

Fredag igen, oj vad tiden går snabbt… Den här veckan har tandsköterskan varit här och haft en munhälsolektion med åk 5 samt fluorlackat tänderna på elever i åk 6. Roligt att höra hennes kommentar innan hon åkte tillbaka: ”Det är alltid lika trevligt att komma hit”.

Två andra personer som tyckte att det var roligt att besöka oss var Jesper och Tomas från Räddningstjänsten. De var hos åk 5 igår och berättade om sina arbetsuppgifter samt informerade om eld och bränder och vad man ska göra om det börjar brinna. Alla som ville fick också prova på att släcka en eld med brandsläckare.

Vi har lärt oss mer om lungor och andning och nästa vecka är det dags för matspjälkningen. Målen är att kunna berätta om köttbullens väg från mun till toalett samt vad som händer på vägen. Träna också begrepp på quizlet!

På måndag morgon kommer Stefan Quinth och besöker oss för att berätta om ett filmprojekt.

Under föräldramötet var det många som beställde skolfoton. För åk 4-6 finns det tre foton att välja på: gul klass, grön klass samt åk 6. Om det är fler som vill beställa går det bra att höra av sig via mail, telefon eller en lapp till någon av oss. Ange namn på barnet, vilket foto ni önskar samt om ni betalar med swish (123 264 7766) eller kontanter. Kostnaden är 80:-/styck.

Om ert barn är sjukt önskar vi att ni anmäler det till kontoret på morgonen, antingen via telefon 0512-10239 eller mail info@onumsfriskola.se. Det är inte säkert att vi kollar vår mail innan skoldagen börjar och så kan det hända att vi missar den informationen. Detta är särskilt viktigt för åk 6 när det är språkval i Vara eftersom vi behöver meddela frånvaro till Alléskolan.

6:ans mattegrupp har arbetat med procent. Några tycker fortfarande att detta är svårt och nu finns det korta filmer på OneNote (Helenas filmer – matematik) som man kan titta på. Vi kommer att fortsätta att repetera procenträkning med jämna mellanrum.

Vi påminner om Röjardagen söndagen den 11 november klockan 10:00-12:00. Kom gärna och hjälp till och gör fint på skolgården!

V.43

M: 4: idrott

Ti: 6: engelskaläxa (frågeord)

O: 5-6: Idrott

To:

F: 4-5: nompläxa, 6: arbetsblad (geometriska figurer), 5: engelskaläxa (Rödluvan)

V.44 är det höstlov!

Vi önskar er en trevlig helg!

Anna, Ulrika och Helena