Hembrev vecka 10

Nu är det vår! I alla fall är det nära… Denna vecka har vi fått känna på värmen från vårsolen och vi har verkligen njutit av att vara ute på rast. I rabatten utanför matsalen finns det gott om snödroppar.

I historia har vi läst om 1800-talets folkökning och vilka orsaker som låg bakom denna. Vilka blev konsekvenserna och varför beslutades om en folkskola 1842? Många intressanta diskussioner och jämförelser med dagens samhälle. Vi har också sett en film om kommunikationens historia, från forntidens hällristningar till dagens Snapchat.

I onsdags fick vi fint besök av våra Erasmusvänner. Fyra elever i klass 5 visade dem runt på skolan och andra passet var de med i våra klassrum. Ett fantastiskt tillfälle att få använda vår engelska. Gul klass fick också lära sig två nya sätt att säga hej på. Nu kan vi säga hej på 13 olika språk!

Klass 5 ska nu välja ett språk att läsa i 6:an. Vi har sett på filmer om franska, spanska och tyska. Eleverna har fått med sig en blankett att fylla i hemma och lämna in senast 13 mars.

Måndag: idrott för 4:or

Onsdag: idrott för 5:or, bad 6:or