Hembrev 4-6

Idag har vi haft förhör på svenska vägmärken. Detta är en del av vårt Grön Flagg-arbete som i år handlar om Stad och samhälle. Målet var att kunna betydelsen av minst tio vägmärken. Alla klarade detta och många gjorde det med god marginal!

Vi har lärt oss mer om ljus och nästa vecka blir det ett skriftligt läxförhör på detta innan vi fortsätter med ljud. Vad är ljud, hur uppstår ljud, hur kan vi höra, vad är buller, hur mäter man tonhöjd och ljudstyrka…? Detta ska vi arbeta med innan påsklovet.

På måndag morgon kommer elever från SFI i Vara och berättar om sina hemländer. Vi vill öka förståelsen för andra människors livssituation. Detta är ett mål i vårt systematiska kvalitetsarbete när det gäller flerspråkighet.

På torsdag får vi besök av två poliser som berättar om sina arbetsuppgifter samt pratar om lag och rätt och svarar på våra frågor. Vi kommer också få titta på polisbilen.

På bildlektionerna har vi tillverkat föremål av gipsbindor. När alla har målat sina föremål ska vi ha en liten utställning i matsalen.

I årskurs tre arbetar man mycket med tid och att lära sig klockan men vi ser att det fortfarande är flera som är osäkra på klockan, både analog och digital tid. Vi tränar på det i skolan men det skulle vara bra om ni kan göra det hemma också när det finns tillfälle!

V.14

M: 4 idrott

Ti:

O: 5-6 idrott

To: No-läxa ljus (quizlet, Helena7107)

F: Nomp, engelskaläxa

Trevlig helg!