Vecka 41 4-6:or

Hej, idag har hela skolan och förskolan haft en Grön flaggdag tillsammans. Vi startade dagen med gemensam puls och film. Sedan har vi lärt om de olika sädesslagen och rotfrukter. Vi har testat potatistryck och smakat på goda bullar. Det är ju kanelbullens dag! Dagen till ära har vi haft en traktor på parkeringen.

I so arbetar vi med Sveriges medeltid. Vi har läst och lärt om byn och kyrkan på olika sätt genom att läsa texter tillsammans, se olika filmer samt öva begrepp på Quizlet. Vi har diskuterat och gjort jämförelser med hur det är idag. Hur var det att vara flicka och kvinna och vilken roll hade Heliga Birgitta i detta? Begreppen blir nästa veckas läxa som förhörs på fredag.

I svenska har vi arbetat med Bonden i skolan genom att se filmer om livet som bonde. Eleverna har sedan fått välja fördjupningar inom området. Dessa ska redovisas så småningom med en powerpointpresentation.

På torsdag hälsas ni alla välkomna till årsmöte för Stiftelsen Önums Friskola kl. 18.30 i gult klassrum. Efter årsmötet samlas vi i grönt klassrum för föräldramöte för klass 4-6, ca 19.10-20.00. Vi kommer bland annat att berätta om hur dagen startas i respektive klass, se en kort film om betyg och kunskapskrav samt visa på resultat av elevernas enkäter när det gäller vårt likabehandlingsarbete, GRETA. En återkommande punkt gäller val av representanter till föräldrarådet. Vi har fått en representant för klass 6, men vi behöver fler. Hoppas att ni känner att detta kan vara intressant – det ska inte vara så betungande. Hör av er till Helena eller Anna om det är något annat ni önskar diskutera tillsammans. Anmäl er till info@onumsfriskola.se!

Vecka 41:

Ulrika ledig, vi delar på lektionerna tillsammans med Aina

måndag: idrott klass 4

onsdag: språkval 6:or, bad 6:or, idrott 5:or