Idag har vi haft Crazy Friday, härligt att se alla unika utstyrslar!

6:orna har nu genomfört samtliga muntliga nationella prov i svenska, matte och engelska. Bra jobbat!

På fredag morgon är det luciafirande i Önums kyrka 8:20. F-klass-åk 3 samt skolkören ansvarar för underhållningen. Alla är välkomna att vara med. De som blir skjutsade med bil på morgonen får gärna åka direkt till kyrkan. Åk 6 har språkval på Alléskolan på morgonen så det är bara de som är med i kören som ska komma till kyrkan.

Teknik-temat den här terminen är Broar. Vi har lärt oss känna igen olika typer av broar samt vilka för- och nackdelar det finns med de olika typerna. Vi har också lärt oss begrepp som t ex pelare, fundament, bärkabel, pylon, körbana samt vilka material man kan använda när man bygger broar. Vi har tagit reda på fakta om kända broar samt ritat dem med kolkrita. Det som återstår att göra är att alla ska få tillverka en egen modell av en valfri brotyp. Vi har gjort skisser och ritningar och den här veckan har grön klass börjat tillverka sina modeller. Nästa vecka är det gula klassens tur. Ta gärna med material hemifrån - vi försöker använda så mycket återbruksmaterial som möjligt.

Åk 5 har matteprov på måndag. Vi har arbetat med alla kapitlen (Decimaltal, Vikt och volym samt Temperatur och diagram) och tränat mycket i skolan men om man vill repetera lite extra så kan man titta i matteboken eller arbeta på Bingel.

Vi påminner om Adventsmys på tisdag kväll klockan 17-19 i skolans matsal. Välkomna att vara med om ni vill! (Se särskild inbjudan via mail)

V.50

m: 4: idrott, 5 matteprov