Vecka 6

Hej, ännu en vecka har gått. Utvecklingssamtalen pågår och vi hoppas att ni känner att det är givande möten och att ni får möjlighet att ställa de frågor ni önskar. Vi tycker att det är fint att få en stund med varje elev i fokus.

Veckan inleddes med att vi uppmärksammade Förintelsens minnesdag. Vi lyssnade på Historien om Bodri som är skriven av Hedi Fried, en överlevare. Vi tittade på en film, pratade mycket och gjorde några övningar. En dag att minnas det fruktansvärda som hände för länge sedan. En dag att uppmärksamma alla människors lika värde.

Vi läser varje dag efter första rasten och följer upp lässtunden med olika frågor eller diskussioner. Vi har också gjort några läsförståelsetest som vi följt upp med diskussion i halvklass. Vilka strategier kan vi använda och vilka är de viktiga nyckelorden? Vi har också skrivit olika slags texter, berättande text ”En sommarnattsdröm” och argumenterande text. På www.urskola.se finns en bra serie som heter Orka Plugga där korta filmer bland annat visar vad vi kan tänka på vid olika uppgifter. Den har vi använt under veckan!

Vecka 6

måndag: idrott klass 4, NP sv klass 6