Grattis Olivia i åk 4 till tredjeplatsen i matematiktävlingen Pangea!

Pangea arrangeras av Södertörns Gymnasium i Sverige och är en tävling som genomförs varje år för elever i åk 4-9. ”För att göra en skillnad vill vi öka intresset för matematik. Pangea Matematiktävling riktar sig både till intresserade och mindre intresserade elever i matematik. Målet med Pangea Matematiktävling är att motivera alla deltagare för matematik. Frågorna är både roliga och kluriga och stärker elevernas förmågor i matematik. Upplägget av frågorna är både lätta och svåra. Syftet med detta är att eleven ska känna sig motiverad efter att ha kunnat lösa första frågorna och sedan försöka ge sig på de svåra frågorna.”

Tävlingen, som består av flervalsfrågor, genomförs på skolorna och består av en grundomgång och en finalomgång. Efter det utses finalister i varje årskurs som bjuds in till en prisutdelningsceremoni i Stockholm. I år deltog 15 536 elever från 101 olika kommuner. Olivia var en av 15 finalister i åk 4 som var i Stockholm i helgen efter att först ha gått vidare i grundomgången och sedan ha alla rätt i finalomgången. Väl på plats fick hon ta emot diplom och ett stipendium på 500 kronor.