Hembrev

En härlig vårvecka har vi haft och det märks på rasterna då många våraktiviteter kört i gång igen, det har spelats brännboll, fotboll och King.

I tisdags kom vår kub från Raoul Wallenberg academy som vi nu ska fylla med arbete om rättigheten till utbildning. För mer info läs: https://raoulwallenberg.se/kubprogrammet/ Det ligger även bilder på hemsidan.

4-6 Linden, har i svenska arbetat med muntliga presentationer denna veckan. De har valt något att berätta om, gjort en PowerPoint som de redovisat idag för klassen. 4–6 Lönnen, har skrivit faktatexter om Ukraina och arbetat med läsning. Alla har även arbetat med källkritik och sett filmer. Utifrån dessa har det sedan förts diskussioner kring källor och källkritik.

21 mars är det världslagen för Downs syndrom. Dagen är utlyst av FN för att öka allmänhetens medvetenhet om Downs syndrom. I Sverige och många andra länder uppmärksammar man FN-dagen genom att Rocka sockorna. Vi gör detta genom att ta på oss olika strumpor och slå ett slag för människors lika värde och rättigheter.

Vi har under veckan diskuterat språkbruk, då vi ser en ökning av svordomar och andra mindre trevliga ord. En del säger dem men alla tvingas höra dem vilket inte är roligt för någon. Vi har även diskuterat respekt och hur man beter sig mot varandra. Ta gärna en diskussion med era barn kring detta då vi alla vill ha trevlig och respektfull arbetsmiljö.

v. 12

m. idrott åk 5

ti. språkval åk 6, idrott åk 6, idrott åk 4, fysikprov 4,5,6. Alla har fått en lapp med frågor och svar som man kan träna på hemma om man vill.

o.

to. idrott åk 6 + åk 5 Linden