Hembrev 4-6

Starten på maj har varit kylig och nu är det många som längtar efter värmen. Kanske ser det bättre ut nästa vecka!

I no:n arbetar vi med växter. Några av målen är att kunna namnen på växtens delar och veta vilka uppgifter de har, veta vad pollinering är och förklara hur en ny växt blir till, ge exempel på hur frön kan spridas, förklara vad fotosyntes är och kunna namn och utseende på minst tio vanliga vårblommor. Skriftligt förhör v.21!

Gröna klassen har arbetat med symmetri och gula klassen ska göra det nästa vecka. Vi tränar på att se om en figur är symmetrisk och hur många symmetrilinjer den har. Vi gör egna symmetriska figurer.

I tekniken lär vi oss mer om tekniken i vardagen. Vi tittar på vilka tekniska föremål som vi använder och vilka behov de fyller samt deras för- och nackdelar och funderar också på hur föremålet har utvecklats och kan utvecklas vidare.

6:orna har gjort klart sina nationella prov i svenska, matematik och engelska, bra jobbat! När resultaten är sammanställda får man reda på sitt provbetyg, obs - behöver inte vara samma som terminsbetyget!

Vi påminner om läsläxan - läsa varje dag i 15 minuter! Fyll i lappen och lämna in på fredag v.21!

Många är känsliga för starka dofter, tänk på att inte använda parfym eller spraydeodorant i omklädningsrummen efter idrottslektionen!

Vi hoppas också att ni har pratat hemma om det vi skrev om i förra hembrevet - hur vi pratar till och beter oss mot varandra!

v.19

m:

ti:

o: 4 - idrott , 6 - språkval, besöka Alléskolan på em.

to: LOV

f: LOV