Hembrev 4-6

Vi tackar alla som deltog på föräldramötet i tisdags. Vi informerade bl a om betyg och såg en kort film som handlar om betygssystemet och hur det fungerar. För er som vill se en längre film (16 min) så finns heter den Betyg – så funkar det! - YouTube Klassföräldrar är inte valda för det här läsåret. Hör av dig om du känner att du vill ställa upp! Att vara klassförälder innebär bl a att man går på några möten/år, hjälper till att ordna röjardagar, julfest, skolgårdsfest och skolresa.

I tisdags hade mellanstadiet en hälsodag med tre olika stationer som vår skolsköterska Anna, kurator Hanna, skolpsykolog Andreas, idrottslärarna Malin och Johannes samt Sara ansvarade för. Vi fick lära oss mer om föreningsliv, rörelse, kost, skärmtid och stress. Tips på bra appar är SafePlace Rädda Barnen samt Snorkel, se hemsidan!

Torsdagen den 21/10 är det dags för åk 5 att få den första dosen av HPV-vaccinet. I de allra flesta fall är biverkningarna lindriga och snabbt övergående. Den vanligaste biverkningen är att det gör ont och blir svullet där nålen stacks in. Några kan få feber, huvudvärk, klåda och ont i armen eller blir illamående. Dos två planeras i maj 2022.

Angående vaccin mot covid-19 så kommer alla elever som fyllt tolv år att erbjudas vaccin i skolan. Tid är ännu inte bestämd.

De muntliga nationella proven för åk 6 i svenska, matematik och engelska kommer att genomföras vid olika tillfällen under veckorna 45-49. De skriftliga delarna genomförs under bestämda dagar och då beviljas ingen ledighet; svenska 8/2 och 10/2, engelska 5/4 och 7/4 och matematik 4/5 och 6/5.

Åk 6 har matteprov på måndag v.42. Vi förbereder oss och tränar inför provet nästa vecka.

v.41

m: 5 - idrott inne