Hembrev 4-6

I no:n har vi har avslutat arbetet med värme, ljud och ljus och lär oss just nu mer om olika material och vad de är gjorda av. Vi har tittat på det periodiska systemet och tränat på att förklara vad atomer, molekyler, grundämnen och kemiska föreningar är.

I tekniken handlar det om att ”Bygga stabilt och hållbart”. Vi har gjort en övning som gick ut på att bygga så högt som möjligt med hjälp av en tidning, en meter tejp och en sax. Utifrån detta diskuterade vi vad som krävs för att bygga just stabilt och hållbart. Vilka tekniker och material ska kan man använda och varför använder vi dem?

Nästa vecka åker vi till konserthuset för att se konserten SIMBI. Åk 4 och 5 åker på tisdag och åk 6 åker på onsdag.

Åk 6 har nationella prov i engelska på tisdag och torsdag. Språkval som vanligt på tisdag innan provet men ingen idrott! Ta gärna med något litet mellanmål!

So-förhör på onsdag, alla elever har fått med sig material hem att träna på samt instruktioner.

På fredag är det dags för påskpromenad. Vi går till Mossbrott klockan 9:30 och avslutar dagen där klockan 13:00. Ta med matsäck och kläder efter väder. Den som vill får gärna klä ut sig!

Det saknas några röda no-böcker (Boken om fysik och kemi). Kolla gärna om ni har någon hemma!

Nästa vecka är Ulrika på kurs som handlar om internationaliseringsarbete i skolan.

Följande datum kan vara bra att anteckna:

Torsdag 5/5: Åk 6 - hälsosamtal med skolsköterskan. Hon kollar tillväxt, syn och gör en ryggkontroll.

Tisdag 17/5: Åk 5 - HPV-vaccination, dos 2.

Måndag 23/5: Åk 3-6 praodag. Närmare information kommer men det kan vara bra att redan nu fundera över var man vill vara.

Tisdag 31/5: Skolgårdsfest

v. 13