Den här veckan har flera föräldrar varit i skolan och varit med på lektionerna, jätteroligt! Vi påminner er om att ni är välkomna att vara med när ni vill och kan!

Under den här terminen är det dags för de skriftliga nationella proven för åk 6. Här kommer datumen igen för er som glömt av dem. Dessa dagar beviljas ingen ledighet.

v.11 svenska: tisdag 14/3, torsdag 16/3

v.13 engelska: tisdag 28/3, torsdag 30/3

v.17 matematik: tisdag 25/4, torsdag 27/4

I fysiken arbetar vi med Astronomi. På olika sätt lär vi oss mycket om universum, ISS, hur himlakropparna rör sig, varför vi har dag/natt, månader och årstider. Nästa veckas läxa handlar om detta och finns i tre olika svårighetsgrader på quizlet.com – Helena 7107 – Astronomi BAS/Astronomi A/Astronomi A+B.

I slutet av förra terminen deltog mellanstadiet i matematiktävlingen Pangea. Man hade 60 minuter på sig att lösa tio flervalsuppgifter av olika svårighetsgrad. Svaren skickades in och rättades digitalt. 9767 elever från hela Sverige deltog och knappt hälften har gått vidare till final. Från vår skola är det 18 elever som gått vidare. Finalen genomförs här på skolan någon dag under v.5.

Utdrag ur mailinfo från Pangea: “Totalt har 4802 elever tagit sig vidare till finalen. Finalen kommer att genomföras mellan 30 januari - 3 februari 2023 och ni får information om detta lite längre fram.

Nu när pandemin är “över” och att det inte råder några samlingsrestriktioner kommer även en prisutdelningsceremoni att anordnas i Stockholm den 18 februari 2023 mellan kl. 13-14. Topp 20 finalisterna kommer att bjudas in tillsammans med vårdnadshavare och ges tillfälle att delta en dag med inspirerande föreläsare bla. från KTH och även utdelning av priser på plats.

Information om ceremonins innehåll och inbjudan kommer att skickas ut efter finalen. Men ni kan redan nu informera era elever och vårdnadshavare om denna dag och boka datumet.”

Utvecklingssamtalen är igång. De flesta har bokat tid via den länken ni fick via mail. Vi påminner er som ännu inte bokat tid att göra det!

v.4

Lönnen fortsätter med läsläxa 15 min/dag v.4 och 5.

M:

Ti: 6 - språkval, idrott

O: Linden - idrott

To: Lönnen - idrott

F: Läxa Universum (quizlet), 6 – språkval, Linden – svenskaläxa (veckans ord)

Trevlig helg!

Arbetslag 4-6