Hembrev 4-6 vecka 43

Hej! Fredag igen, veckorna går fort och snart är det läslov. Vi försöker läsa så mycket vi kan, ibland i en egen bok, ibland tillsammans i klassens högläsningsbok och ibland läser vi högt tillsammans med en klasskompis. Några elever varje vecka går in till förskolan och förskoleklass och läser högt för dem. I Lönnen läser vi just nu boken Tankeläsarna som handlar om tvillingarna Alba och Elio och deras liv i en gruvby i slutet av 1800-talet. Lindens högläsningsbok är Glasbarnen av Kristina Ohlsson som handlar om Billie som flyttar till Åhus och där händer det mystiska saker.

Nästa vecka kommer vi avsluta so-arbetet om Europa. Eleverna är fantastiskt duktiga på att placera alla länder på rätt plats. Vi tränar också på att placera huvudstäder, berg och olika vattendrag. www.seterra.com är en fantastiskt bra sida att öva på. Efter lovet kommer vi fortsätta med historia och Sveriges medeltid.

Nu är det snart dags för grupp 2 att börja bygga broar så ta gärna med material hemifrån.

På måndag 24 oktober är det FN-dagen och den kommer att firas genom en storsamling på morgonen. Det är så härligt att äntligen kunna vara tillsammans alla på Önums Friskola, från Stubbens 1-åring till våra sjätteklassare! FN-arbetet fortsätter sedan under veckan.

Vecka 43

Måndag: FN-dagen – samling 8.55

Tisdag: Språkval och idrott för klass 6 – kom ihåg att ha med det du behöver till dessa lektioner!

Onsdag: Matteprov 5-6, Biblioteket för Linden grupp 1 12-13

Torsdag: