Hembrev 4-6 vecka 5

Denna vecka har vi tittat på en film om emigranter. Vad driver människor att ta det stora beslutet om att lämna sitt hemland? För hundra år sen hade 1,3 miljoner svenskar utvandrat till Amerika. Idag är det många i världen som flyttar till Sverige och skapar ett nytt liv här. Många funderingar och jämförelser i tid och rum. Hur var det i Sverige i slutet av 1800-talet? Då var det svenskar som tvingades resa över hav för att få ett bättre liv. Kloka tankar från kloka barn.

Diskussionerna fortsatte i torsdags då vi uppmärksammade Förintelsens minnesdag. För 77 år sedan befriades fångarna i Auschwitz-Birkenau. Vi lyssnade på Historien om Bodri som skrivits av Hedi Fried, en av överlevarna. Vi tittade på bilder och läste i boken Om detta må ni berätta... Vi förfärades över all grymhet. Vi pratade mycket om det val vi alla kan göra - vilken slags människa jag vill vara. Detta otroligt viktiga arbete fortsätter varje dag!

Forum för levande historia https://www.levandehistoria.se/

Nu närmar sig starten för vårt projekt med Kuben och Raoul Wallenberg Academy. Det kommer att komma en stor, tom kub till skolan och den ska vi alla vara med och fylla med arbeten om den mänskliga rättigheten Rätten till utbildning.

Här kan ni läsa mer om Raoul Wallenberg Academy https://raoulwallenberg.se/

Denna vecka har också många varit hemma från skolan. Det gör att vi får anpassa lektioner och uppgifter. Tanken var att vi skulle haft ett prov i historia, men det ställer vi in och tänker om. I so ska vi arbeta med historia och Sverige på 1800-talet fram till sportlovet och sedan kommer det bli religion.

Måndag: idrott klass 5

Tisdag: språkval klass 6, idrott klass 6, idrott klass 4

Onsdag:

Torsdag: idrott klass 6 + 5 Linden

Fredag: nomp 5-6, engelska 5-6 Anna quizlet-glosor home, engelska klass 4 läs ch.17

Måndag: idrott klass 5

Tisdag: språkval klass 6, NP sv klass 6, idrott klass 4

Onsdag: matteprov klass 4

Torsdag: NP sv klass 6, idrott klass 6 + 5 Lönnen

Fredag: återkommer med ev. läxor

Vecka 7 – sportlov

Vi önskar er en fortsatt fin helg och håll i hatten!

Sofia, Helena, Ulrika och Anna