Hembrev v.18

Hej alla förskoleklassföräldrar!

Även denna torsdag valde vi att ställa in skogsbesöket eftersom det var både blåst, regn och kallt och då är det inte lika kul i skogen.

Då passade vi på att fortsätta arbetet med att ”Må bra” som vi inledde i klassen idag. På morgonlektionen fick eleverna berätta vad som gör att de mår bra och även vi vuxna berättade vad vi mår gott av. Det var många blandade tankar och det var så härligt att de verkligen kunde berätta om vad som just de själva mår bra av och inte bara säga vad kompisarna säger. Naturligtvis får man tycka samma men roligt att de då kan utveckla sina tankar om var och hur de mår bra av just det.

På eftermiddagen startade vi upp lektionen med att prata om något som vi alla mår bra av och det är att vara vänner. Vi tittade på tre små filmer i en serie som heter ”Vara vänner” och som visar på olika situationer som inte blir bra och hur man då kan tänka istället, dessa filmer skapar väldiga bra diskussioner.

Imorgon fortsätter vi arbetet med att må bra genom att erbjuda eleverna olika aktiviteter som de kanske inte provat på tidigare, men som de förhoppningsvis tycker är roliga. Vi kommer sedan att avsluta dagen med en samling där eleverna får berätta om hur de tycker dagen varit.

I förra veckan träffade vi sista bokstaven i alfabetet och eleverna fick skriva eller rita sin egen önskelista. Veckan innan dess så satte vi ärtor när bokstaven Ä kom till oss dessa kommer eleverna att snart få ta hem och hoppas då att det blir en bra skörd.

På matteleken har vi nu jobbat med subtraktion och minustecknets betydelse. Det märks att det är lite svårare än addition men de jobbar på bra. De sista veckorna kommer vi repetera lite olika områden som vi jobbat med på matteleken under året.

Trevlig Helg!

Lena, Malin och Hanna