Hembrev vecka 4 - 4-6:or

Hej! I so har vi nu påbörjat ett nytt arbetsområde – Familjen. Vi har sett på korta filmer som handlar om familjen och jämställdhet. Klasserna har diskuterat hur familjer kan se ut och tränat på begrepp på quizlet. Denna vecka har vi jobbat i grupper där snurran har fått avgöra hur ”vår” familj ser ut. En eller två vuxna, ett eller flera barn, hus eller lägenhet, stan eller landsbygden? Koppling till läroplanen Lgr11: Individer och gemenskaper

• Familjen och olika samlevnadsformer. Sexualitet, könsroller och jämställdhet.

• Sociala skyddsnät för- barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.

Vecka 6 kommer vi ha en temavecka Skolan och omvärlden – Livsstil och hälsa. Vi bryter det ordinarie schemat och arbetar tematiskt i alla ämnen. Läroplanen Lgr11 säger att skolans mål är att varje elev:

• kan granska olika valmöjligheter och ta ställning till frågor som rör den egna framtiden,

• har inblick i närsamhället och dess arbets-, förenings- och kulturliv, och

• har kännedom om möjligheter till fortsatt utbildning i Sverige och i andra länder.

Här behöver vi er hjälp! Har du möjlighet och lust att ställa upp på en kort intervju digitalt? Vi vill veta vilka arbetsuppgifter du har och vilken utbildning som krävs. Mejla oss om du kan och vill – så många olika yrken som möjligt. Tack!

Vårens utvecklingssamtal kommer att ske digitalt som så mycket annat. Vi tänker oss att det kan ske under skoltid via Teams och skickar ut lapp/mejl till våra kontaktelever. Fungerar det inte så får ni höra av er så hittar vi en annan lösning.

Obs! All sjukanmälan sker till skolans mejl och inte till våra personliga, www.info@onumsfriskola.se

Än är det mörkt på morgonen så reflexväst behövs för att busschaufförer och andra bilister ska kunna se oss när vi står i vägkanten.

vecka 4

onsdag: språkval klass 6, idrott klass 4

torsdag: idrott klass 5-6 – engelska Teams India klass 6

fredag: språkval klass 6 – engelska glosor klass 4 och 5 quizlet lanner66 – matte arbetsblad klass 4, nomp klass 5-6 – so-läxa för alla quizlet AnnaL70 Familjen