Hembrev Å-sidan, december

Hej på er

Oj vad tiden går, vi redan inne i december. På Å-sidan har vi sedan ett par veckor tillbaka börjat förbereda oss inför jul, vi försöker i allra högsta grad göra det så ”vanligt” som det går i dessa konstiga tider.

I år kommer luciafirandet se lite annorlunda ut. Tyvärr kommer ni föräldrar inte få komma till förskolan för att titta på firandet. Vi skall göra vårt bästa för att ni ändå ska få ta del av vårt firande i så stor utsträckning det går.

Vi firar lucia den 14:e december. Lediga barn är välkomna till förskolan 9.30-11.30. Vi genomför vårt luciafirande inne på Å-sidan, vi tar bilder och spelar in sångerna vi sjunger. Vi kommer göra en lösning så att ni får ta del av såväl bilder som skönsång. Ni kan lägga luciakläder i en namnad påse på ert/era barns hylla så hjälper vi dem att byta om.

Under de senaste veckorna har vi gjort mycket julpyssel som nu finns att beskåda i Optiker Greens skyltfönster. Vi tipsar om att gå förbi och titta på det fina skyltfönstret! Vi fortsätter julpysslet på avdelningen då barnen visar stort intresse, det pyssel som hamnar på hyllorna får ni ta med hem och pynta med.

För ett par veckor sedan hade vi läsvecka. Under veckan förde vi diagram över hur många böcker vi läst under de olika dagarna. På avslutningen av läsveckan fick varje avdelning/klass berätta hur många böcker som lästs under veckan. Vi fick också väldigt uppskattade besök av självaste Pippi, Prusiluskan, Karlsson på taket och flera andra kända sagofigurer. Det kom favoritböcker till förskolan som era barn hade med sig, och det byttes även en del böcker i vår hall.

Emma som har varit hos oss under några veckor har jobbat med bokstaven S. Barnen fick komma på olika ord som börjar på S, göra egna S som sitter uppsatta på vårt ena fönster, titta på ”bästa bokstaven” m.m. De bokstäver vi har valt ut kopplar vi till vännerna i Kungaskogen, så de bokstäver som vi kommer lägga fokus på är S (snick & snack), Ä (älgvis),R (raffe räv), B (bitis).

I matematik har vi jobbat mycket med siffrorna 1-6. Detta har vi främst gjort genom lekar och spel.

Vårt naturarbete har vi pratat om igelkotten; hur bor en igelkott? Vad äter den? Barnen har också målat egna igelkottar som sitter på väggen inne på Å-sidan. Kompostering är ett ständigt aktuellt ämne i Önum då vi komposterar och källsorterar. Vi har pratat om vad man får slänga/inte slänga, även tittat närmare på vilka som bor i komposten o.s.v. De yngsta barnen har gjort en egen kompost tillsammans med Myrstackens äldsta barn. De fick samla gräs, jord, sand, löv, fruktskruttar m.m. Vi grävde upp maskar, och följer nu hur vår egna kompost ändrar sig.

Under julledigheten kommer verksamheten se lite annorlunda ut, både personalmässigt och vart vi är. Har ni schemalagd tid under julledigheten får ni mer information om detta inom den närmsta tiden.

Vi på Å-sidan önskar er allesammans en fin jul! /Annie, Helena, Nicole