Klass 4-6 vecka 3

Hej, ny termin med nya utmaningar… 2018 ligger framför oss.

Vi har börjat terminen med att titta på Lilla Aktuellts årskrönika som sammanfattade förra årets stora händelser. En bra repetition av vad som faktiskt hände. I SO läser vi nu religionskunskap och denna vecka har vi diskuterat skillnaden mellan tro och vetenskap. Vi har kunnat göra jämförelser med hur det har sett ut i historien. Vi har också sett en film om syskonreligionerna kristendom, judendom och islam där vi har fått lära oss om deras gemensamma drag. Fram till sportlovet kommer vi att lära oss om världsreligionerna, deras ritualer och religiöst motiverade levnadsregler samt heliga platser och rum. Hur ska vi arbeta? Vi kommer att läsa olika texter, se filmer, arbeta i Tummen upp religion och diskutera mycket. Eleverna kommer att få möjlighet att visa sina kunskaper genom skriftliga och muntliga förhör.

Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 6

Eleven har mycket goda kunskaper om några heliga platser eller rum, ritualer och levnadsregler som hör till världsreligionerna och visar det genom att föra välutvecklade resonemang om likheter och skillnader mellan några religioner.

Eleven visar även på enkla samband mellan konkreta religiösa uttryck och centrala tankegångar inom världsreligionerna.

Eleven kan söka information om religioner och andra livsåskådningar och använder då olika typer av källor på ett väl fungerande sätt samt för välutvecklade resonemang om informationens och källornas användbarhet.

Idag har 4:or tillsammans med eleverna i klass 3 och Sofia från Svenska kyrkan haft religionskunskap i form av Bibeläventyret. Där har de fått kunskap om Gamla testamentet och dess berättelser. Detta äventyr fortsätter på måndag förmiddag.

På torsdag nästa vecka tävlar vi i Vi i femman. Önums Friskola har aldrig gått vidare i denna tävling så det känns fantastiskt spännande. Bänka er framför radion kl. 17.00, P4 Skaraborg och håll alla tummar ni har. Agnes och Ludwig representerar skolan! Vi önskar dem och oss stort lycka till!

Vi har gjort några schemaändringar denna termin; klass 4 kommer att ha idrott på måndagar i Alléhallen. De kommer att äta lunch kl. 11 och åker sedan till Vara. Engelska för klass 5 och 6 blir efter lunch på måndagar. Schema kommer… Årskurs 5 startar med hemkunskap tillsammans med Sofia. På onsdagar jämna veckor har gul klass hemkunskap och ojämna veckor grön klass. Vi fokuserar på hälsa och vad vi behöver för att må bra. Vi kommer att tillaga frukost och mellanmål.

måndag: Bibeläventyr för klass 4 fm

Idrott 4

tisdag: elevforum 10.00

onsdag: idrott 5-6

torsdag: Vi i femman, P4 kl.17.00

fredag: nomp SO-läxa

Välkomna till oss när ni vill och kan! Helena, Ulrika, Moa och Anna

© Copyright 2017 by Önums friskola.

E-post: info@onumsfriskola.se

Rektor Lisa Borehed