Vecka 17 4-6:an

Önum 20 april

Hej, äntligen kom värmen åter och nu är det fullt på skolgården när vi har morgonpuls. Härligt!

I svenska har vi arbetat med att skriva olika slags texter, en berättande text om hur det gick när vi hittade ett gyllene ägg. 4-5:or har sett på filmen Lejonkungen och sedan skrivit en recension av den. Gul klass håller på och skriver en beskrivande text, en faktatext om ett land. Vi tittar på de typiska dragen för de olika texttyperna och kan göra jämförelser. Vi använder också en mall när vi ska efterarbeta texterna. Har jag fått med punkt och stor bokstav? Har jag särskrivet ord- mycket vanligt! Vi kan hjälpa varandra genom att läsa varandras texter.

I SO har vi landat i frihetstidens 1700-tal. Vem eller vilka hade makt under denna tid och varför? Vilka nya upptäckter gjordes och varför var det så få kvinnor vi mötte? Vi tränar på att placera olika tidsperioder i kronologisk ordning och letar likheter och skillnader. Nästa vecka ska vi titta närmare på vilka kontakter Sverige hade med omvärlden och hur livet såg ut för människorna som levde då.

På tisdag nästa vecka ska vi åka till Göteborg på skolresa. Vi åker från skolan ca 8.40 och förmiddagens program beror på vädret. Blir det en fin dag tillbringar vi den i Slottsskogen och blir det mindre bra besöker vi Naturhistoriska muséet. På eftermiddagen ska vi till Frihamnen på Vetenskapsfestivalens experimentverkstad. Där finns mycket spännande att göra, bland annat kan vi cykla på olika cyklar som beter sig lite annorlunda mot vad vi är vana vid. Vill man prova på batik tar man med sig en t-shirt eller en tygbit av vit bomull. För alla gäller varma och oömma kläder samt matsäck för hela dagen. Vi är inte tillbaka på skolan förrän ca 17.30. Vi behöver inte ta med några pengar och för den som vill ta med mobilen för att ta kort sker det på eget ansvar. Vi hoppas på en mycket lärorik, intressant och rolig dag tillsammans.

På söndag 22 april hälsas alla som har möjlighet välkomna till skolan på vårens röjardag kl. 10-13. Ta med arbetslusten och det glada humöret och hjälp till att göra skolgården fin.

Måndag: idrott åk 4

Tisdag: skolresa Göteborg, hemma ca 17.30

Onsdag: idrott åk 5-6

Skräpplockardag