Hembrev 4-6 v. 46

Första veckan efter lovet och nu går det snabbt mot december och jul som är en intensiv tid. Sexorna har sina muntliga nationella prov de kommande veckorna och det har de tränat på här i skolan.

Alla 4-6.or har arbetat med muntligt framförande denna vecka där de fått i uppgift att förbereda ett muntligt framförande på 1-2 minuter. De har sedan redovisat detta i mindre grupper och givit feedback åt varandra. (grön klass v. 46)

I 4-6 grön har vi påbörjat ett arbete om bokklassiker med bl.a. Robin Hood, Oliver Twist och Gullivers resor. Vi kommer att läsa, skriva olika slags texter och se på filmklipp m.m. Detta kommer även gul klass att arbeta med framöver.

Vi i åk 6, engelska, har också prövat på ett ”Mystery Skype” denna vecka. Det går ut på att man skypar med någon som man inte vet var den/de befinner sig. Man förbereder sig med att skriva frågor som kan besvaras med ja eller nej och skriver även ledtrådar som man kan ge om det är svårt att komma vidare. Syftet är att utveckla den muntliga förmågan i engelska, kunna ställa frågor och svara samt utveckla geografikunskaperna. Efter en intensiv och spännande halvtimma så hamnade vi i Grevie i Skåne. Nu vill vi ut i världen på nästa Mystery Skype!

För de som anmält intresse så kommer det att vara ett filmprojekt mån-ons i olika grupper.

Sista dagen för att beställa skolfoto är på tis 13/11! Maila info@onumsfriskola.se och ange vilka kort ni vill ha! De som finns att välja på är; 4-6 grön, 4-6 gul och åk 6. De kostar 80:- styck. Betalas via Swish 123 264 77 66 eller kontant.

v. 46

m. idrott 4