Hembrev 4-6

Nu är vi redan inne i mars månad och ljuset återvänder, härligt! Nästa vecka har eleverna två studiedagar, 11/3 och 12/3.

Grön klass har i svenskan arbetat med ordklasser och kommer att göra så kommande veckor. De kommer att få ett förhör på ordklasserna ons 17/3. I gul klass arbetar de med argumenterande text. De har tränat på att både muntligt och skriftligt kunna argumentera för en åsikt.

Vi planerar att genomföra de nationella proven i sv för åk 6 v. 11 – tisdag och torsdag. De får gärna ta med lite extra energi/fika (ex. smörgås, frukt) för att fylla på depåerna mellan provdelarna.

Idag har eleverna i åk 5 fått information inför språkvalet till åk 6 samt fått med sig en språkvalslapp hem. Fyll i den tillsammans och skicka med till skolan nästa vecka, senast 24/3! Har ni funderingar kring språkvalet så hör av er!

Vi vill också tipsa om en digital föreläsning:

Den här föreläsningen är till för dig som vill lära dig mer om barn och ungdomars beteenden och mognadsutveckling.

Efter föreläsningen kommer du att:

• förstå ditt eget och ditt barns beteende bättre

• vara bättre rustad att möta aggressiva och inåtvända barn

• kunna stödja ditt barns i sin mognadsutveckling

• ha kunskap om hur man tränar på Sociala Färdigheter och Impulskontroll

Under föreläsningen kommer vi att prata om rePULSE®metodens förhållningssätt samt om hur samspelet mellan tankar, känslor och beteenden är grundläggande för en god kommunikation.”

v. 10

m.

ti.

o. idrott åk 4

o. lov

f. lov

Ha en trevlig helg!

Sofia, Anna, Helena och Ulrika

© Copyright 2017 by Önums friskola.

E-post: info@onumsfriskola.se

Rektor Lisa Borehed