Hembrev v.14

Nu är vi igång efter påsk ledigheten men vårvärmen dröjer så det är viktigt att eleverna har varma kläder med sig fortfarande.

I vårt likabehandlingsarbete har vi startat upp ett arbete med att uppmärksamma goda handlingar hos varandra. Under veckan får man komma till oss vuxna och berätta om någon gjort något fint mot dem så samlar vi ihop alla fina handlingar i slutet av veckan. Alla fina handlingar leder förhoppningsvis till veckans guldstjärna och målet är att vi ska få en stjärna varje fredag hela terminen ut och då väntar en överraskning. Tanken med detta arbete är att uppmärksamma det positiva hos varandra.

På matteleken har vi börjat jobba med addition på olika sätt både inne och ute. Vi lekte en variant av under hökens vingar där det gäller att ha rätt tal i stället för rätt färg. Har man inte talet som efterfrågas kan man gå ihop med en kompis och addera siffrorna för att gå över.

Bokstaven X träffade vi innan påsklovet och det var ju passande eftersom vi pratade om häxor inför påsken. Nu i veckan har vi träffat bokstaven Y. Eleverna fick två bilder var och de skulle sedan välja ut vilken utav bilderna som y ville ha ,ex. var det en yxa eller en såg?

Vi pratade sedan om olika yrken och eleverna fick skriva eller rita vilket som var deras drömyrke i framtiden.

I skogen har vi tränat extra på tall och gran. Vatten i din sko är en bra lek där vi får möjlighet att träna på detta. Har jag ett tallbarr ska ju kompisen som passar ihop med mig ha en tallkotte o.s.v. Vi leker ofta den populära leken ” Harmamman/ Harpappan” där det handlar om att snabbt gömma sig och sedan se om man blir hittad.

Eleverna har fått med sig skoltempen som ska fyllas i hemma tillsammans med er och sedan tas med till samtalet som ni är inbjudna till.

Trevlig helg!

Lena, Malin och Hanna