Hembrev vecka 48 4-6:or

Denna vecka har vi börjat jobba med ett nytt område i so, individer och gemenskap. Vi har tittat på filmer om olika könsroller och hur familjer kan se ut samt tränat begrepp på Quizlet och Blooket. Vi kommer att arbeta vidare med diskussioner, textläsning och fler korta filmer.

Lgr22 - Läroplanen säger:

Individer och gemenskaper

• Sociala roller och normer i olika sammanhang, till exempel inom familjen och i vänskapsrelationer. Könsroller, jämställdhet och sexualitet.

• Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.

Målet är att kunna ge exempel på olika familjebildningar, olika roller i olika situationer, övningar i normkritik, vilka orsaker det kan finnas till ohälsa och hur vi kan få hjälp av samhället vid behov. Eleverna kommer att få visa det genom diskussioner i helklass och liten grupp samt skriftligt i olika test.

Ma -åk 4 Vi kommer under några veckor fokusera på multiplikationstabeller och de får även läxor på tabellerna de kommande veckorna. De har idag fått med ett multiplikationshäfte hem som kan vara hemma för fortsatt träning samt ett papper att träna på. Det finns även bra webbsidor att träna på som: multiplikationstabellen.se och Skolplus – matematik.

Idag har vi haft en elfri förmiddag. Arbete utan datorer i ljusets sken med pennan i hand. Dagens solsken hjälpte till! Läsårets naturmål är att arbeta för ökade kunskaper kring klimatförändringar. Denna dag var en del av detta arbete.

Fredag 15 december är det dags för årets pysseldag och till en aktivitet behövs en glasburk. Skicka med en burk om ni har.

Vecka 48

Måndag: Obs! Vi har skoldag på måndag, ej skolorna i Vara. Välkommen alla fina elever! Ta med eller mejla foto till kalendern.

Tisdag: Språk och idrott klass 6, engläxa åk 5+6, idrott Lönnen, elevforum

Onsdag: nationellt prov i engelska klass 6

Torsdag: idrott Linden

Fredag: språk klass 6, engelska glosor Family klass 4, ma-läxa för alla - träna tabeller multiplikation, ta med ljus att tända till advent om du vill