Vecka 2

Hej på er och välkomna till vårterminen 2022! Vi hoppas att ni har haft en fin ledighet och att alla elever är redo för en ny termin. Denna termin kommer vi bland annat att arbeta med tema världen och vi börjar med en temavecka. Eleverna kommer att arbeta i grupp med en världsdel och ett land. Mål:

• Namn och läge på geografiska objekt i världen, ett urval av hav, sjöar, floder, berg, öknar, regioner, länder och städer.

• Kunna göra personbeskrivningar på svenska och engelska.

• Känna till typiska kläder och maträtter i respektive land

• Kunna beskriva naturtyp, klimat och några vanliga djur och växter i världsdelen.

• Kunna beskriva hur människor bor i landet på svenska och engelska.

• Kunna fakta om landet i siffror.

• Känna till några högtider och traditioner.

• Känna till några sevärdheter i världsdelen/landet.

Vi kommer också att arbeta med mänskliga rättigheter i vårt Kubenprojekt. Vår rättighet är Rätten till utbildning och det passar ju väldigt bra till oss i skolan. Mer information om detta kommer. Vi påminner om nationella prov för klass 6. Dessa dagar beviljas ingen ledighet! Vecka 6 tisdag och torsdag - svenska Vecka 14 tisdag och torsdag – engelska Vecka 18 onsdag och fredag – matte

Vecka 2

Måndag: Skolstart! Idrott klass 5

Tisdag: Språkval och idrott klass 6, idrott klass 4

Onsdag:

Torsdag: idrott klass 6 + klass 5 Lönnen

Fredag: Språkval klass 6

Hälsningar från Sofia, Ulrika, Helena och Anna

© Copyright 2017 by Önums friskola.

E-post: info@onumsfriskola.se

Rektor Lisa Borehed