Hembrev v.5

Hej alla förskoleklassföräldrar!

Veckorna går fort och det är endast en vecka kvar innan det är sportlov v.7.

På matteleken har vi nu jobbat med de fyra vanligaste geometriska formerna – cirkel, triangel, kvadrat, rektangel. Eleverna har gjort jättefina robotar av formerna.

Vi har nu kommit till bokstäverna N och O i alfabetet. Vi har letat ord och lekt olika lekar där N finns med. När vi träffade O arbetade eleverna fyra och fyra med en sekreterare i varje grupp. Tillsammans fick de komma på ord där O fanns med, viktigt var att alla elever skulle delta med minst ett ord var. Sedan samlades vi och varje grupp fick presentera vilka ord de kommit på och då såg vi att flera utav grupperna kommit på samma ord. Det passade också bra att leka ”Ove sover” ( Björnen sover) när O var hos oss.

På naturen pratar vi nu mycket om känslor. Vi tittar på olika filmer och diskuterar vilka känslor dessa väcker hos dem. Eleverna berättar också om olika händelser de varit med om som väckt glädje, ilska, rädsla m.m.

På musiken spelar vi instrument. Eleverna har spelat ackord på gitarr och ukulele och denna veckan melodi på keyboard. De anstränger sig och visar mycket glädje.

Tänk på att gå in på vår hemsida www.onumsfriskola.se och titta på förskoleklassens elevblogg. I fredags var det John och Leia som gjorde ett inlägg tillsammans med Malin. Imorgon är det två andra elever som kommer blogga om något de gjort under veckan.

I veckan som kommer är Malin på kurs i Spanien tillsammans med Malin i 1-3an hela veckan, så Amanda Sahlin kommer vara i förskoleklassen och Lena åker med på bad och idrott.

Trevlig helg!

Lena och Malin