Hembrev v.35

Hej alla förskoleklassföräldrar!

Nu har vi kommit igång på riktigt. Förra veckan hade vi en lite annorlunda skolvecka med många roliga aktiviteter för att fira att skolan fyller 25 år.

Vi hoppas att eleverna tyckte det var spännande och roligt.

Denna vecka har vi börjat att arbeta som vi kommer att göra fortsättningsvis.

På naturgrupp och musiklektionerna arbetar F-1:or tillsammans i två grupper. I måndags arbetade vi med olika samarbetsövningar för att på så vis lära känna varandra bättre. Under tisdagen delades vi upp i två grupper där den ena gruppen gick till en närliggande damm och håvade, tyvärr var det inte mycket liv där. Den andra gruppen pratade om demokrati och valet framöver. Nästa vecka byter vi aktiviteter.

På musiken har vi start ett arbete med ”veckans musikord” som denna veckan var PULS. Vi spelade sjöng och dansade i puls. Lektionen avslutades med att eleverna även fick skriva ordet för att träna skrivandet.

Att skriva så mycket som möjligt är väldigt positivt i elevernas skrivutveckling därför tar vi vara på det så ofta vi kan. Tillsammans har vi diskuterat fram våra gemensamma ”Klassrumsregler” och vem ska då skriva ner dem? Det kändes då väldigt naturligt att det var eleverna som skulle göra det. De delades in i fyra grupper, varje grupp fick var sin mening. Varje elev fick sedan minst ett ord att skriva. Antingen skrev de av ordet eller så prövade de att skriva det själva. På så vis blev alla delaktiga och tillsammans läste vi sedan vad de skrivit.

Ett annat bra tillfälle att skriva själv är ju när det är små meddelande som hemmet ska ta del av. En påminnelse om bad och idrott var ett sådant bra tillfälle. Så titta gärna lite extra på platsen när ni hämtar eller i väskan när de kommer hem.

Vi kommer under veckorna 37-38 att bjuda in till utvecklingssamtal, tider om dessa kommer senare.

Har ni funderingar innan dess är ni alltid välkomna att höra av er. Vi hoppas att eleverna har fått en bra start i förskoleklassen.

VIKTIGT DATUM:

14 september är det Önumsloppet borta på Mossbrott. Eleverna behöver ha bra skor att springa/gå i, kläder efter väder och MATSÄCK.

2 oktober är det ÅRSMÖTE och FÖRÄLDRAMÖTE kl.18-20. Under denna kvällen tänker vi berätta om hur vi jobbar i klassen och varför vi gör det vi gör.

Hälsningar

Malin, Lena och Maja