Hembrev 4-6

Efter Stefan Quinths besök på vår skola fick man anmäla sig om man var intresserad av att göra egna naturfilmer. Ungefär hälften av eleverna i åk 4-6 ville vara med och i början av veckan var Alex och Rickard här och visade hur man gör när man planerar, filmar och redigerar. Igår ansvarade gul klass för morgonsamlingen och då fick vi möjlighet att titta på de färdiga filmerna, totalt fem stycken jättefina filmer. De kommer inom kort att läggas upp på safarisverige.nu. Gå gärna in och titta!

De muntliga nationella proven i matematik är avklarade och nästa vecka väntar svenska och engelska. På måndag har vi en förberedande lektion inför svenskaprovet. Det är en förmån att få sitta med en liten grupp elever och höra hur de diskuterar med varandra!

Vi har arbetat med matspjälkningen på flera olika sätt och igår fick man möjlighet att visa sina kunskaper i ett skriftligt förhör. Vi har lärt oss mer om våra sinnen (synen, hörseln, lukten, smaken och känseln) och nästa vecka arbetar vi med hjärnan och nervsystemet.

Många har som mål att kunna multiplikationstabellen 1-10. Några har tränat flitigt och några lite mindre flitigt. På fredag är det dags för ett tabellförhör, träna lite extra inför det under kommande vecka!

V.47

M: 4 - idrott

Ti: 6 - NP svenska

O: 5 - bad, 6 - idrott

To: 4-6 - SO-läxa, 6 - NP engelska

F: 4-6 - nomp-läxa, tabellförhör, 4-5 - engelskaläxa

Vi önskar er en trevlig helg!

Anna, Ulrika och Helena