Hembrev 4-6

Igår var vi på Mossbrott och ”skogsbadade”. Ett av Läroplanens centrala innehåll i biologi handlar om ”naturen som resurs för rekreation och upplevelser och vilket ansvar vi har när vi nyttjar den.” Utifrån detta fick var och en välja vad de ville göra; leta svampar, måla, springa, bygga kojor, bollekar, utforska omgivningen…

Höstens teknikarbete handlar om broar; vilka olika typer av broar finns det, vad är de tillverkade av och vilka för- och nackdelar finns det med dem? När vi lärt oss lite mer om detta ska vi göra ritningar och bygga modeller.

I no:n har vi arbetat med svampar; olika svampgrupper och arter, hur svampar lever och förökar sig samt vad svampens olika delar heter. Förra veckan hade vi en härlig eftermiddag på Mossbrott där vi plockade svampar från olika grupper, tittade, luktade och kände på dem och försökte ta reda på deras namn. På bildlektionen har vi ritat av svampar och färglagt med akvarellpennor - en teknik som var ny för många! Titta gärna in i klassrummen och se resultatet!

Saknar ni kläder eller skor? Titta om de finns i vår låda med kvarglömda kläder som står i korridoren. Nästa vecka skänker vi dem vidare. Skriv gärna namn i barnens kläder, då är det lättare att de kommer till rätt ägare om de försvinner!

Vi påminner om att all sjukanmälan görs via telefon 0512-10239 eller mail till kontoret info@onumsfriskola.se. Vi hinner inte alltid kolla vår mail precis innan skoldagen börjar och då finns det risk att vi missar eventuella meddelanden.

Nästa vecka är Anna på kurs måndag-onsdag. Viktoria vikarierar för henne.

På torsdag är det skolfotografering. Det kommer att finnas möjlighet att köpa gruppfoton på respektive klasser.

På fredag är det dags för Önumsloppet. Vi går till Mossbrott efter första rasten och loppet startar 10:45. Tänk på matsäck samt bra kläder att gå/springa i! Kom gärna och heja på! Bussen hämtar där klockan 13:00 när skoldagen slutar.

Boka in torsdagen den 10 oktober för föräldramöte och årsmöte. Mer info kommer!

V.37

M: 4 - idrott ute