Hembrev 4-6

Nu är vi igång igen efter ett långt jullov. Första veckan har vi arbetat med tema Världen. Vi har arbetat i smågrupper där varje grupp fått en världsdel och sedan valt ett land att lära sig mer om. Uppgifterna har bl a handlat om att lära sig namn och placering på världsdelarna och världshaven, fakta om djur och växter, ta reda på landets klimat, huvudstad, storlek, invånarantal, valuta, BNP/capita... Vi har också gjort personbeskrivningar på svenska och engelska, tittat på hur man klär sig och hur bostäderna kan se ut. Arbetet har vi samlat i våra “Världenhäften” och idag har Linden redovisat för varandra, Lönnen ska göra det nästa vecka.

Från och med nästa vecka gäller ett nytt schema. Förändringen gäller förmiddagarna som nu innehåller tre lektionspass och två raster istället för två lektionspass och en rast.

I so:n kommer vi att fortsätta med världen nästa vecka genom arbete med namngeografi och kartbok. Därefter kommer vi att fortsätta med historia och lära oss mer om 1800-talet i Sverige. Utvandring och skola, riksdag och föreningar. Prov på detta blir v.5 och eleverna kommer i god tid få veta vad de ska kunna.

I no:n ska vi arbeta med områdena värme och energi samt ljud och ljus. Hur sprids värme? Hur håller man kvar värmen? Vad är ljud? Hur sprids ljud? Hur kan vi höra? Vad är ljus? Hur sprids ljus? Hur kan vi se? Dessa och många andra frågor kommer vi att lära oss mer om på olika sätt.

v. 3

m: 5 - idrott