Hembrev 4-6

Vi tackar er var med på årsmötet och föräldramötet! Inga klassföräldrar utsågs men det behövs representanter från 4-6:an och om du är intresserad så går det bra att svara på det här mailet eller skicka till info@onumsfriskola.se.

Igår hade vi en GRETA-förmiddag med olika aktiviteter. Vi gjorde bl a värderingsövningar och lärde oss mer om e-mobbning och känslor. Barnen på förskolan sprang Alfons-loppet och då fick alla skolbarn heja på. Åk 6 ansvarade för skollunchen och bjöd på köttbullar, grillad korv med bröd och morotssoppa. Den goda lunchen serverades utomhus och i samband med detta invigdes också den nya tipin.

På onsdag kommer tandsköterskan Anneli och har en munhälsolektion med åk 5 och då är det också dags för åk 6 att fluorlackas (se bilaga).

Kemiska reaktioner handlar det om på no:n. Förra veckan blev det en smäll när ett lock sattes på en plastburk. “Vad var det i burken?” är det många som har undrat. Det ska vi ta reda på under de närmaste veckorna. Vi tittar på det periodiska systemet och lär oss förklara begrepp som atom, molekyl, grundämne och kemisk förening. Den här veckan har vi jobbat med en livsavgörande kemisk reaktion – fotosyntesen!

Vi påminner alla om att om man har med sin telefon till skolan ska den lämnas i lådan i klassrummet direkt när man kommer på morgonen och hämtas innan man åker hem. Prata gärna med era barn om detta!

v.42

M:

Ti: Åk 5 - hpv-vaccination. Åk 6 - språkval, idrott.

O: Linden - idrott. Åk 5 - munhälsolektion. Åk 6 - fluorlackning.

To: Lönnen - idrott.

F: Eng-läxa 4,5,6 - tala. Åk 6 - språkval.

Trevlig helg!

Arbetslag 4-6