Vecka 11

Hej, vi hoppas att våra fina elever har haft det bra sina lediga dagar. Vi har jobbat och diskuterat globala mål samt hur vi kan samverka med fritids.

I so har vi börjat med Stormaktstidens 1600-tal, den tid då Sverige var som störst och ständigt låg i krig med grannländerna. Vi ser på filmer och läser böcker, diskuterar och svarar på frågor enskilt och i grupp. I historia gör man jämförelser då och nu och vi ska kunna placera olika händelser och personer i kronologisk ordning.

I gul klass läser vi boken Billie avgång till nya livet av Sara Kadefors och grön klass läser Dödens tivoli av Camilla Lagerqvist. Be gärna era barn att berätta vad deras högläsningsbok handlar om. Högläsning är ett bra sätt att träna på att lyssna och förstå text. Vi diskuterar innehållet och svåra ord, återkopplar innehållet till egna erfarenheter och bara njuter.

På tisdag kommer skolan vara med i Lilla Aktuellt, ett fantastiskt sätt att få visa upp oss för omvärlden. Malin har skickat ett separat mejl med information kring detta.

Nästa vecka ska klass 6 göra nationella prov i svenska. Det består av fyra olika delprov som prövar läs- och skrivförmåga av både berättande och beskrivande text. Vi har lagt dem på tisdag och torsdag med rast emellan. Då kan eleverna ta med sig en extra frukt eller en smörgås om man känner att man behöver.

Vecka 11

tisdag: NP svenska klass 6 – Lilla aktuellt Jerusalema – Gul klass vrålfika/stjärnlektion

onsdag: Språkval klass 6 – idrott klass 4 utomhus – Grön klass förhör ordklasser – bad klass 5

torsdag. NP svenska klass 6, idrott klass 5-6